Ranga László

Hatszoros magyar bajnok és háromszoros Eb-futamgyőztes raliversenyző – így szólnak a statisztikák Ranga Lászlóról.

A pécsi Móra Ferenc utcai családi házból elért nagyszerű eredmények, és a magyar ralira máig kiható pályafutás hátterében rengeteg munka állt, és egy olyan komplex gondolkodásmód, ami abban az időben ritkaságnak számított.

Ranga László 1957. július 7.-én született Pécsen. Már gyermekkorában autóversenyző vagy kamionsofőr szeretett volna lenni, ezért tanulmányait is ebben az irányban folytatta. 1975-ben érettségizett a Széchenyi István Gimnáziumot, ahol gépjármű-technikusi oklevelet és szakmunkás bizonyítványt is kapott.

Az autós pályafutása nem indult sikeresen, 18 évesen jogosítványt szerzett, de három nap után összetörte a családi Polski Fiatot, amit édesapja roncsáron el is adott neki. A kudarc nem tántorította el az ifjú Rangát, és állandó résztvevője lett a régió ügyességi- és szlalomversenyeinek.

Az első munkahelye már az autóversenyzéshez kapcsolódott, a legendás Pécsi Volánnál kezdett dolgozni, ahol a taxik mellett a szakosztály versenyautóit is javították. Közel két év után adódott az első lehetőség a versenyzésre, 1976 őszén navigátorként beülhetett Szuhanyik László mellé. Az eredmények hamarosan érkeztek, 1978-ban a rali-túra abszolút és kategóriabajnokságát is megnyerték, két évvel később újra kategóriabajnokok lettek. A páros együttműködését a kötelező katonai szolgálat szakította meg, Ranga Taszáron töltötte a sorkatonai idejét. A versenyzést ekkor sem hagyta abba, családi támogatással vásárolt egy 1300-as Zsigulit, amit két barátja, Balogh László „Egérke” és Kiss László segítségével készített fel a hegyi versenyekre. Eleinte a középmezőnyben ért célba Ranga, de amikor kapott négy használt Michelin pályagumit, az időeredmények elkezdtek javulni, és újabb kategóriabajnoki címmel fejezte be a katonaság alatti versenyzői időszakot.

1981-ben az akkor fénykorát élő Pécsi Volánnál ismét navigátorként folytatta a versenyzést Ranga László, Simor Gyulával már magyar bajnoki futamokon álltak rajthoz egy 1600-as Ladával, és külföldi futamokra is eljutottak.

A korábbi hegyi eredményeknek is köszönhetően Ranga László a következő szezonban végre saját autót kapott az egyesülettől, a navigátora Berger Ottó lett. A „vállalati” autó akkoriban azt jelentette, hogy a versenyautót és a főbb alkatrészeket az egyesület fizette, a felkészítés többi része viszont a versenyzőre maradt. Ranga garázst bérelt, és Buszlauer Jánossal épített bukócsövet Zsiguliba. A jó szezonkezdést azonban egy baleset szakította meg. A Casco Rallyn az autó motorja magas fordulatszámon erőtlen volt. A hibát Topp Zoltán orvosolta, a fiatal pilóta pedig úgy gondolta, hogy a bajnai gyorsaságin ledolgozza a hátrányukat. A rohanásnak persze baleset lett a vége, ráadásul egy másik páros is ugyanott csúszott le az útról, épp eltalálva a pécsi duó autóját. Amíg a totálkárosra tört gép újjászületett, Ranga egy kölcsön szériaautóval megnyert két hegyi futamot.

Az első szezonban elért bajnoki hatodik hely után Berger Ottó helyére szerelője, Kurcz Árpád ült, akivel 1983-ban kategóriabajnokok lettek, majd a következő évben már a Mecsek Rally győzelemmel és a bajnokság abszolút második helyével vált mindenki számára egyértelművé Ranga László kivételes tehetsége.

1985-ben és ’86-ban is abszolút másodikak lettek a bajnokságban, a kategóriájukban ekkor is bajnoki trófeát vittek haza.

A Pécsi Volán átalakulásával új korszak nyílt a szakosztály és Ranga életében is. Az 1987-es szezont már egy Lada VFTS-sel kezdték Dudás Mihály navigátorral. A Nagykanizsán rendezett ÁFÉSZ Rallyt és a Mecsek Rallyt is megnyerték, év végén pedig megtört a jég, és a három második hely után Ranga megszerezte első abszolút magyar bajnoki címét.

A sikert követően Ferjáncz Attila megkereste a Ranga – Dudás párost és felajánlotta, hogy igazoljanak át a Novotrade SE-be. Ez azzal járt, hogy a Lada után az összkerékhajtásos Audi Quattroval folytathatták pályafutásukat. Nem kellett sok idő a kor egyik csúcstechnikájának megismeréséhez, két győzelemmel kezdtek, ám utána egy hatalmas balesetben totálkáros lett az autó. A javítás ideje alatt egy bérelt Ford Sierrával fejezték be a bajnokságot. A hátsókerékhajtású Forddal is remekül teljesítettek, a jutalom – és a fájdalomdíj az Audival elszenvedett balesetért-, az újabb magyar bajnoki cím volt.

1989-ben kezdődött a Lancia korszak Ranga László életében. A kezdetben Magyarországon épített autóval az első évben csak kétszer értek célba és negyedikek lettek a szezon végén, 1990-ben pedig Ferjánczék mögött a második helyen zártak.

1991-ben két meghatározó változás is történt Ranga életében. A navigátori ülésbe Büki Ernő került, a Lancia pedig az MHB és a Marlboro színeibe öltözött. A csapat verhetetlen volt, hat győzelemmel és egy második helyezéssel szerezték meg az abszolút bajnoki címet, amit négy szezonon át megőriztek. 1994-ben San Marinóban egy Európa-bajnoki harmadik hellyel tették fel a koronát erre az időszakra.

A kilencvenes évek elején a ralikrosszban is kipróbálta magát

A Lanciát egy Ford Escort Cosworth követte, ám a szezon felétől szinte folyamatosan technikai problémák akadályozták meg a sikeres versenyzést. 1996-ban az évad közepén váltott a csapat a Franciaországból bérelt Subaru Imprezára, amivel év végén újra a bajnokság második helyén végeztek. A két nehéz évre a Romániában elért két Európa-bajnoki futamgyőzelem jelentett némi gyógyírt, de Ranga László ennek ellenére mindig csalódásként emlékezett vissza a fordos kalandra.

Ezekben az években Ranga László már súlyos beteg volt, többször versenyzett úgy, hogy előtte néhány héttel még a műtőben feküdt. Utolsó aktív szezonjában, 1997-ben, második lett a bajnokságban, a következő évben viszont már nem bírta a versenyzéssel járó fizikai megterhelést.

Csapatvezetőként folytatta pályafutását, a versenyautóba pedig a pécsi Kiss Ferenc ült. A sikertörténet tovább íródott, két abszolút magyar bajnoki címet szereztek közösen, Ranga pedig ugyanolyan elánnal és profi szemlélettel vezette a csapatot mint korábban, aktív versenyzőként. Eközben folyamatosan küzdött a szervezetében burjánzó rákkal. Életének utolsó éveit már a műtétekből való felépülés és a következő műtétre való felkészülés határozta meg. A betegség ugyan a négy fal közé zárta, de továbbra is követte a rali. Közel tíz év után a kór győzött, Ranga László 2001. június 16.-án, 44 évesen elhunyt.

„Ha én a bajnokságaim árán szedtem össze a rákos daganatot, akkor sem bánom, mert az autósporttól annyi mindent kaptam, hogy akkor ezzel adózom az oltáron” – mondta betegségéről egy interjúban.

Két fia, László és Péter írja tovább a Ranga család és a ralisport közös történetét, édesapjuk nyomdokait követve mindketten szép sikereket értek el a sportágban. Ranga László öröksége pedig azóta is él. A bajnoki eredmények mellett a sportághoz való viszonya is különleges volt, mindig minden részletre odafigyelt. A pilóta-navigátor kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolata mellett a szervizcsapatra is kiemelt figyelmet fordított, mindvégig a ma sikeres csapattulajdonos Topp Zoltán maradt a vezető szerelője.

„Ők legalább olyan megszállottak, és kellőképpen őrültek, mint maguk a versenyzők. Ezek a fiúk azok, akik éjjel-nappal bármikor készen állnak arra, hogy idejüket, erejüket, nemritkán családi békéjüket feláldozva az első hívó szavunkra ugranak és jönnek. Nincs olyan vörösen izzó, kezet égető és bármilyen eldugott helyen lévő alkatrész, amit ők ne tudnának pillanatok alatt kicserélni. Ördögi ügyességük tisztelettel tölt el irántuk, és megnyugvással is” – mondta a szervizcsapatról Ranga.

Ranga korán felismerte a fizikai felkészülés fontosságát, és az elsők között változtatta meg a vezetési stílusát mindig úgy, hogy az illeszkedjen az autóhoz, a gumikhoz és az időjáráshoz is. A felkészülés során minden apró részletre odafigyelt, és a lehető legtöbb tréninggel ismerte meg a pályákat. Emellett a megfelelő háttér megteremtésére is rengeteg energiát fordított. Európát bejárva kereste meg a legjobb versenyautót, a legjobb minőségű alkatrészeket, és igyekezett a lehető legmagasabb színvonalon kiszolgálni a támogatókat.

Ranga László a szurkolókkal is remek kapcsolatot ápolt. Nem csak a futamokon, hanem a versenyek között is volt egy kedves szava a rajongókhoz.

 

Ranga László abszolút ralibajnoki címei

  • 1987 – Ranga László-Dudás Mihály – Pannon Volán SC – Lada VFTS
  • 1988 – Ranga László-Dudás Mihály – Novotrade SE – Audi Quattro/Ford Sierra
  • 1991 – Ranga László-Büki Ernő – MHB Rallye Team – Lancia Delta
  • 1992 – Ranga László-Büki Ernő – MHB Rallye Team – Lancia Delta
  • 1993 – Ranga László-Büki Ernő – Marlboro Rallye Team – Lancia Delta
  • 1994 – Ranga László-Büki Ernő – Marlboro Rallye Team – Lancia Delta

Friss hírek

Izgalmas és színvonalas versenyhétvége zárta a bajnokságot!

Izgalmas és színvonalas versenyhétvége zárta a bajnokságot!

A Zemplén gyönyörű térsége sokadszor, Szerencs városa másodszor adott otthont a HUMDA Országos Rally Bajnokság izgalmakban és fordulatokban is bővelkedő zárófutamának. Az ORB mind a négy bajnoki sorozatában nagyszerű, izgalmas küzdelmeket láthatott a közönség, de a legrangosabb ORB abszolút bajnoki cím különösen kiélezett, éles csatában dőlt el.

A rajtceremóniával elkezdődött a II. WHB Győr Rally

A rajtceremóniával elkezdődött a II. WHB Győr Rally

Hazai versenyeken régen látott mennyiségű szurkoló előtt kezdődött a II. WHB Győr Rally rajtceremóniája az ORB3 mezőnnyel, majd a nagyobb kategóriákkal csak fokozódott a nézők száma, így kijelenthető, hogy a verseny már az első gyorsasági előtt sikert aratott.

Célegyenesben a II. WHB Győr Rally

Célegyenesben a II. WHB Győr Rally

A pénteki rajtceremónia előtt a győri városházán tartottak sajtótájékoztatót a II. WHB Győr Rally-val kapcsolatban, ahol fontos bejelentés hangzott el a verseny jövőjéről.